Koncepcja pracy

MISJA
Tworzymy przedszkole współgospodarzące z rodzicami i najbliższym otoczeniem. Funkcjonujemy na podstawie ujednoliconych oddziaływań przedszkole – dom rodzinny. Dbamy o bezpieczny i atrakcyjny pobyt dziecka w przedszkolu, organizowany przez zaangażowanych i kompetentnych nauczycieli, opierających się w swojej pracy na nowatorskich metodach uznanych pedagogów.

WIZJA
„Polak , patriota, Europejczyk – mały obywatel, który zostanie wyposażony w wiedzę oraz umiejętności pozwalające na aktywne i pożądane funkcjonowanie w grupie rówieśniczej, rodzinie oraz bliższej i dalszej społeczności.”

NASZE PRIORYTETY WYCHOWAWCZE TO:
• Podmiotowość i dobro dziecka w każdej chwili jego pobytu w przedszkolu,
• Wszechstronny jego rozwój,
• Stosowanie indywidualnych metod wychowawczych wynikających z potrzeb dziecka,
• Prowadzenie przez nauczycieli wszechstronnej obserwacji i diagnozy,
• Ukształtowanie w dziecku osoby kreatywnej, autonomicznej korzystającej z własnej wyobraźni, potrafiącej budować własny obraz świata,
• Dalsze potrzymanie rodzinnej atmosfery przedszkola.

METODY I FORMY PRACY STOSOWANE W PRZEDSZKOLU :
• Metody oglądowe; poprzez – pokaz, wzór, przykład;
• Metody słowne; poprzez – rozmowy, opowiadania, objaśnienia, instrukcje słowne; zagadki, przysłowia, recytacje, inscenizacje;
Podstawowym warunkiem prawidłowego rozwoju dziecka jest uwzględnienie w procesie wychowania jego właściwości psychofizycznych oraz umieszczenie dziecka w odpowiednio zorganizowanym środowisku czyli – przedszkolu. Dziecko przebywające w środowisku odpowiednio dostosowanym do jego potrzeb rozwija się płynnie, bez żadnych zahamowań. Zadaniem nauczyciela jest wspomaganie samodzielnych wysiłków dziecka, które ono podejmuje. Odpowiednio dobrane metody pracy dydaktyczno- wychowawczej wspomagają prawidłowy rozwój dziecka. W naszej placówce systemy dydaktyczno- wychowawcze opierają się na kilku metodach pracy :
• E. Gruszczyk – Kolczyńskiej
• Bronisława Rocławskiego
• Marii Montessori
• Karole Orffa
• Rudolfa Labana.
W przedszkolu nauczycielki wykorzystują w swojej pracy dydaktycznej również metody twórcze. Do takich metod zaliczają się metoda Karola Orffa i Rudolfa Labana.
• Metody twórcze polegają przede wszystkim na samodzielnym gromadzeniu doświadczeń ruchowych, na badaniu, poszukiwaniu, odkrywaniu, samo wyrażaniu się za pomocą ruchu. Wyzwalają one oryginalną twórczość motoryczną dziecka. Nie wymagają pokazu czy schematów, lecz rozwijają inwencję twórczą, pomysłowość, fantazję.

DZIECKO W NASZYM PRZEDSZKOLU :
1. Czuje się bezpiecznie, jest wesołe i otwarte.
2. Jest akceptowane.
3. Ma możliwość rozwoju i osiągania sukcesu.
4. Uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi, kolegów i koleżanki oraz współpracować z nimi.
5. Zna swoje obowiązki i prawa.
6. Jest ciekawe świata, twórcze, kreatywne, chętnie podejmuje nowe wezwania i działania.
7. Buduje pozytywny obraz samego siebie, dostrzegając swoje mocne strony.
8. Osiąga dojrzałość szkolną i jest dobrze przygotowany do podjęcia nauki w szkole.

NAUCZYCIELE W PRZEDSZKOLU :
1. Wspierają rozwój psychofizyczny dziecka, jego umiejętności, predyspozycje, uzdolnienia.
2. Są aktywni, zaangażowani w działalność przedszkola, dyspozycyjni i taktowni.
3. Współpracują ze sobą i pracownikami AO, z rodzicami, środowiskiem.
4. Poszukują partnerów przedszkola.
5. Realizują zadania wynikające z podstawy, programów oraz dokumentacji przedszkola zgodnie z prawem oświatowym.
6. Doskonalą swoją wiedzę i umiejętności, podnoszą kwalifikacje zawodowe.

RODZICE W PRZEDSZKOLU :
1. Współpracują z nauczycielami.
2. Aktywnie uczestniczą w życiu przedszkola.
3. Są współgospodarzami działań.
4. Otrzymują pomoc specjalistów.
5. Mają rzetelną informację o postępach i niepowodzeniach swojego dziecka.

ABSOLWENT NASZEGO PRZEDSZKOLA :
1. Jest dobrze przygotowany do podjęcia nauki w szkole.
2. Ma odpowiedni poziom wiedzy, umiejętności i sprawności.
3. Czuje się Polakiem i Europejczykiem.
4. Szanuje pracę swoją i innych.
5. Jest aktywny, twórczy, otwarty i samodzielny.
6. Zna zasady kultury oraz współżycia w grupie.
7. Umie kontrolować swoje emocje i radzić sobie w sytuacjach trudnych.
8. Dba o swoje zdrowie, higienę osobistą, wygląd.
9. Stosuje i zna powszechnie obowiązujące normy kulturalnego zachowania.
10. Odróżnia dobro od zła.